Voor een ongetraind oog kunnen banden er hetzelfde uitzien, maar bij nadere beschouwing zijn de prestaties van moderne techniek en design duidelijk zichtbaar. Tegenwoordig bieden banden veel meer comfort dan de oudere modellen. Op het moment bestaan er uiterst complexe banden, die uit tot wel 200 verschillende grondstoffen bestaan. Ook het design speelt een steeds belangrijker rol voor de consumenten. Bandenfabrikanten werken aan de ontwikkeling van zomer- en winterbanden die stijlvol, kwalitatief en technisch optimaal gemaakt zijn.

Radiaal- en diagonaalbanden

Tegenwoordig maken radiaalbanden het leeuwendeel van de banden op de markt uit. Radiaalbanden werden in 1946 geintroduceerd en zijn sindsdien een groot succes. Daarvoor werden zogenaamde diagonaalbanden gebruikt. Het verschil is de plaatsing van de textielkoorden ten opzichte van de rijrichting. Bij diagonaal banden worden de textielkoorden diagonaal ten opzichte van de rijrichting geplaatst, terwijl de textielkoorden bij radiaalbanden radiaal ten opzichte van de rijrichting worden geplaatst. Deze doorontwikkeling heeft geleid tot een aanzienlijke verbetering van de bandeigenschappen, zodat er tegenwoordig bijna uitsluitend nog radiaalbanden worden geproduceerd.

Opbouw

Een band bestaat uit een textielkoord-tussenlaag gemaakt (1) van textielvezels. Deze zijn meestal met rubber bekleed en vormen de buitenste laag van het karkas. De staalgordel (2) is de kern van de band. Het is gemaakt van in rubber ingebedde staaldraden en zorgt ervoor dat de banden vast op de velg zit. De hiel (3) bestaat onder andere uit nylon. De hiel is belangrijk voor preciese besturing en stabiliteit tijdens het rijden en verbindt de band met het wiel. Het loopvlak (4) van een band bestaat uit een combinatie van natuurlijk rubber en synthetische gummi. Het rubber van de band en het profiel zijn verantwoordelijk voor goede rijeigenschappen. Het bepaalt het sporen, de waterafvoer en het remvermogen van het voertuig.

Bandenprofiel

Het profiel van iedere band is van groot belang voor de rijeigeschappen. Het profiel zorgt onder andere voor grip, tractie en waterafvoer. Ook rijcomfort, brandstofverbruik en geluidsniveau van de banden wordt in beslissende mate door het profiel beïnvloed. Bandenprofielen kunnen in vier categoriën worden onderverdeeld:

  1. Standaardprofiel: de band vertoont dezelfde eigenschappen, ongeacht waar hij gemonteerd is.
  2. Asymmetrisch profiel: Het loopvlak van de band is in twee of meer delen onderverdeeld, zodat één kant naar binnen en de andere kant naar buiten gericht moeten zijn. Bij asymmetrische banden zijn binnen- en buitenzijde gemarkeerd.
  3. Richtingsspecifiek profiel: bij sommige banden wijst het profiel in de rijrichting. Dat zorgt voor een betere waterafvoer bij hogere snelheden. Deze banden zijn gemarkeerd met pijlen in de rijrichting.
  4. Daarnaast zijn er ook banden, die zowel een richtingsspecifiek als ook een asymmtrisch profiel hebben. Bij deze bandensoort zijn er linker- en rechterbanden.

Lengteprofiel

Het lengteprofiel beïnvloedt het sporen van een band en is belangrijk voor de waterafvoer. Bovendien hebben de lengtegroeven ook invloed op de geluidsemissie van de banden.

Dwarsprofiel

Het dwarsprofiel is belangrijk voor het rijcomfort en het remvermogen. Het heeft daarnaast een positief effect op de waterafvoer, maar het zorgt tijdens het rijden voor een hoger geluidsniveau.

Lamellen

Lamellen zijn fijne inkepingen op de profielblokken van de banden. Ze hebben een positief effect op de grip en het remvermogen, maar hebben echter een negatieve invloed op de rijstabiliteit. Wanneer de lamellen goed geplaatst zijn, zorgen ze voor een lange levensduur van de banden en beperken ze de geluidsemissie.

Markering van de banden

  1. Fabrikant- en modelnaam
  2. Voorbeeld bandenmaat: 195/65 R15. 195: Dit getal geeft de breedte van de band op het breedste gedeelte in milimeters aan. 65: Geeft de hoogte van de banden aan en wordt in verhouding tot de hoogte in procenten uitgedrukt. 15: Duidt de binnendiameter van de velg aan. De R bij de maatmarkering staat voor radiaalbanden
  3. De snelheidsinformatie geeft de maximale aanbevolen snelheid voor een band aan.
  4. De belastingsindex geeft aan wat de maximale belasting is die een band aan kan.
  5. Voorbeeld serienummer en productiedatum: 3502. Een band met dit kenmerk is in week 35 van het jaar 2002 geproduceerd.

Overige markeringen

M+S: Modder en sneeuw. Banden met dit kenmerk zijn ontwikkeld voor het gebruik bij winterse omstandigheden. Hoewel M+S banden gelden als winterbanden, beveelt de ADAC bij sneeuw en gladheid aan om banden met het sneeuwvlok-symbool te gebruiken. XL, EL – Extra Load, zijn banden die een bij een hogere bandenspanning een grotere belasting aan kunnen

Belasting en snelheid

De belastings- en snelheidscapaciteit van een band wordt, net zoals zijn afmetingen, op de banden aangegeven. Voor meer informatie over wat dat inhoudt voor uw banden, verwijzen wij u naar belastingsindex en snelheidsindex.

195/65 R15 91H

De 91 in deze markering staat voor het maximale gewicht waarmee een band belast kan worden. De hoofdletter H geeft de maximumsnelheid aan, die voor de band wordt aanbevolen. Meer daarover kunt u nalezen in onze toelichtingen op de snelheids- en belastingsindex.

Winterbanden

Wissel uw banden op tijd, voordat de winter komt!

Geteste winterbanden

Winterbanden zijn banden, die bijzonder geschikt zijn voor het gebruik bij winterse weersomstandigheden en wegcondities. In Duitsland zijn alle banden met de volgende kenmerken erkend als winterbanden: M+S, M.S., M&S, M-S, MS of Mud and Snow - Modder en Sneeuw. Voor ritten in de Alpen of in Scandinavië bieden wij ook winterbanden aan met spijkers, die echter in onder andere Duitsland verboden zijn.

Sommige voertuigen zijn niet verplicht om met winterbanden te rijden. Daartoe behoren bosbouw- en landbouwvoertuigen. Aangezien hun banden een zeer diep profiel hebben zijn ze ook geschikt voor het gebruik bij winterse wegcondities en hebben ze dus geen speciale winterbanden nodig.

Wetgeving over winterbanden

In Duitsland geldt bijvoorbeeld een situationele winterbanden verplichting. Bij sneeuw, natte sneeuw, sneeuwgladheid, ijzel en gladheid moet met winterbanden worden gereden. Voor vrachtwagens geldt een winterbandenplicht alleen voor de aandrijfassen. Voor bussen voor personenvervoer wordt echter een complete set winterbaden aanbevolen. De winterbandenplicht geldt in principe ook voor motorrijders. In Nederland is het niet verplicht om met winterbanden te rijden. Houdt er rekening mee dat er in Europa geen algemene regels gelden voor het gebruik van winterbanden. Zo moet er in zweden vanaf december t/m maart in beginsel met officieel erkende winterbanden worden gereden.

Profieldiepte

In beginsel geldt ook bij winterbanden de wettelijke minimale profieldiepte van 1,6 mm. Er wordt echter een profieldiepte van minimaal 4 mm aanbevolen.

Winterbanden voor aanhangers

In Duitsland geldt de winterbanden verplichting voor motorvoertuigen zoals personenwagens en motoren. Bussen en vrachtwagens zwaarder dan 3,5 ton dienen winterbanden op de aandrijfassen te monteren. Aanhangers worden niet beschouwd als motorvoertuig en hoeven daarom geen winterbanden te hebben.

Spijkerbanden

In onder andere Duitsland geldt een algemeen verbod op spijkerbanden. De einige uitzondering hierop is een gebied van 50km in de nabijheid van de Oostenrijkse grens. In Nederland zijn spijkerbanden verboden, de reden hiervoor is dat spijkerbanden de wegen beschadigen wanneer er wordt gereden op droog asfalt.

Winterse wegcondities

Onder winterse wegcondities worden verstaan sneeuw, ijzel, natte sneeuw, en ijs dat gedeeltelijk of geheel op de weg ligt.

Banden met of zonder spijkers?

Verschillende winterbanden hebben verschillende eigenschappen. De keuze voor uw winterbanden is afhankelijk van uw rijstijl en bij welke wegcondities u gewoonlijk rijdt. In Duitsland en Nederland is het in ieder geval voor alle wegen verboden om met spijkerbanden te rijden.

Er zijn winterbanden met spikes en winterbanden zonder spikes in de handel, deze worden ook wel frictiebanden genoemd. In de regel bieden spijkerbanden een betere grip op een ijzige ondergrond. Bij verse sneeuw daarentegen worden frictiebanden als beter geschikt gezien. Bij vaste sneeuw gelden zowel frictiebanden als spijkerbanden als geschikt. Een zomerband biedt geen alternatief voor frictiebanden. De rubbersamenstelling van zomerbanden verhardt bij lage tempraturen en de grip neemt sterk af. Ook winterbanden zijn niet geschikt voor de zomer, omdat zij speciaal zijn ontwikkeld voor winterse omstandigheden.

Het verschil tussen de rijeigenschappen van spijkerbanden en banden zonder spijkers is minimaal, dit is door de doorontwikkeling van frictiebanden duidelijk afgenomen. Inmiddels zijn er ook frictiebanden die vergelijkbaar goede eigenschappen vertonen als spijkerbanden. Ongeacht de banden is het in de winter natuurlijk essentieel dat u, in overeenstemming met de staat van het wegdek, langzaam en voorzichtig rijdt.

In de zomer met winterbanden rijden

Het is niet verboden om in de zomer met winterbanden te rijden. Het wordt echter aanbevolen om met zomerbanden te rijden. De rijeigenschappen van winterbanden zijn bij zomerse omstandigheden aanzienlijk slechter. Daarbij, bij hoge tempraturen slijten de banden ook sneller omdat ze gemaakt zijn van zachter rubbermengsel. Ook het brandstofverbruik wordt hierdoor negatief beïnvloed.

Banden- / velgenmaten veranderen

Een verandering van banden- en velgenmaten is in een aantal landen toegestaan. Bij het wisselen naar afmetingen die de fabrikant niet aan beveeld, geschiedt de wisseling onder eigen verantwoordelijkheid. Voorwaarden voor een verandering zijn: